Dbałość o rozwój prawidłowej mowy – rady dla rodziców

Dbałość o rozwój prawidłowej mowy – rady dla rodziców Aby dziecko mogło przyswoić elementy prawidłowej mowy, potrzebny jest kontakt ze środowiskiem społecznym, który od początkowych chwil pojawienia się na świecie zapewniają mu rodzice, stanowiąc dla dziecka podstawowy wzór w określonych zachowaniach. Warto zatem wyjaśnić kwestie związane z tym, co powinni robić rodzice, aby dziecko mogło poprawnie mówić, a czego nie oraz to, w jakich sytuacjach powinni się oni zgłosić do konkretnego specjalisty. Najważniejsze jest, aby to rodzice od samego początku mówili dużo do dziecka, nie krzycząc na nie. Kiedy podrośnie, powinni mówić do niego językiem poprawnym pod względem językowym i używać pełnych zdań i słów, zrozumiałych dla dziecka, a także być cierpliwym w wypowiadaniu wyczerpujących zdań. Staramy się mówić do dziecka podczas zwykłych czynności życiowych jak ubieranie, spacery, jedzenie czy zabawy oraz opowiadać o tym, co się dzieje wokół nas. Dobrym pomysłem jest także to, aby od najwcześniejszych lat uczyć wyliczanek, wierszyków czy piosenek na pamięć oraz czytać bajki, a przy tym oglądać obrazki, nazywając przedmioty na nim widniejące. Rodzice powinni zachęcać dziecko do mówienia, chwaląc każdy taki przejaw, a rozmowa powinna stanowić dla niego przyjemność. Również dbałość o higienę jamy ustnej i oddychanie nosem powinny stanowić priorytet dla rodziców. Jednym słowem dziecko powinno być otaczane dźwiękami ze świata zewnętrznego, a rodzice, którzy powinni dołożyć wszelkich starań, aby dziecko w przyszłości nie miało problemów z mówieniem. Więc czego rodzice muszą się wystrzegać w takim przypadku? Przede wszystkim nie można mówić do dziecka zdrobnieniami czy używając języka dziecinnego, ponieważ dziecko będzie miało problem z odróżnieniem prawidłowej mowy. Oboje rodzice powinni chętnie przysłuchiwać się naturalnej mowie dziecka, a w razie jakichś niedomówień zadawać kolejne pytania, które pozytywnie przyczyniają się do rozwoju mowy. W okresie kształtowania dziecka nie można wymagać ani ganić go za nieprawidłowe wymówienie głosek czy słów, zmuszając do kilkukrotnego powtarzania prawidłowej wymowy. Może się wydawać, że posługiwanie się lewą ręką jest jakimś odchyleniem w normie, jednak to nieprawda, ponieważ zmuszając dziecko do nauki posługiwania się prawą ręką można zaburzyć funkcjonowanie mowy, prowadząc np.: do jąkania. Choć wydaje się to trudne, są to podstawowe zachowania, którymi należy się kierować dla dobra dziecka. Jeśli zauważymy jakiekolwiek zmiany w mowie czy budowie narządów mowy, należy skontaktować się z odpowiednim specjalistą. Oto kilka przykładowych sytuacji, które mogą zaniepokoić rodziców: gdy dziecko wymawia głoski s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, t, d, n wsuwając język między zęby lub ocierając nim o wargę, gdy mówi przez nos, dostrzegamy zmiany w budowie aparatu mowy lub gdy nie jesteśmy pewni czy dziecko słyszy, nie wymawia żadnych żadnych samogłosek, myli głoski dźwięczne z bezdźwięcznymi oraz dźwiękopodobne, zniekształca głoski oraz gdy wzrasta poziom niepłynności mówienia.